Recensies

Smakelijke muzikale maaltijd door zangeres en organist

Muziek geheel aangepast aan kerk en orgel, een zangeres met een prachtige stem en een organist die overloopt van vakmanschap waren de ingrediënten, waaruit een zeer smakelijke muzikale maaltijd werd opgediend tijdens het zomeravondconcert in de R.k. kerk van Den Burg. Het programma bevatte nu eens niet de onvermijdelijke barok of allerlei experimentele moderne klanken. Met veel zorg was een keuze gemaakt uit romantiek van goed gehalte en gemengd met veel mystiek en devotie. De alt - mezzo Els Kal begon haar bijdrage met een Ave Maria van de Nederlandse componiste Henriëtte Bosmans, die indertijd een zeer bekend concertpianiste was en veel liederen voor zang en piano heeft gecomponeerd op veelal Franse teksten. Na een fantasie van Saint-Saëns, die trefzeker en vrolijk door organist Joost Veerman werd gespeeld en waarbij ook de klepperende pedaaltoetsen hoorbaar meededen, vervolgde Els Kal het programma met een drietal liederen van Edward Elgar die op de zee zijn geïnspireerd. ln deze wat mysterieuze muziek nam de zangeres alle gelegenheid te baat om haar prachtige, hoge altstem te laten klinken. Vol zelfvertrouwen, met een fors en stralend stemgeluid werden de schilderstukken van de zee ingekleurd. Opvallend en zeer te waarderen is dat Els Kal minimaal gebruik maakt van het zo dikwijls misbruikte vibrato, waardoor de natuurlijke klank van haar stem optimaal naar voren kwam. Bij de begeleiding op het duidelijk romantisch getinte orgel kon Joost Veerman de vele mogelijkheden prima gebruiken om de kabbelende golfjes in de haven en de bredere golfslag boven het koraalrif te suggereren.'  .....   Na een lied van Gustav Mahler zong Els Kal nog een tweetal composities van Henriëtte Bosmans. Met name het eerste lied klonk zeer ondeugend. Dan volgden de beloofde vogelgeluiden van de onlangs overleden Franse componist Olivier Messiaen. ln zijn inleiding had de organist al enkele vogeltjes losgelaten, zodat de luisteraars moeiteloos het bos werden ingestuurd om te luisteren naar merel, nachtegaal, lijster en roodborstje. Zo veranderde het deftige ,,Roomse" orgel even in een kwetterende volière... Nadat Els Kal nog een lied van Mahler had gezongen, waarbij zij bewees, dat haar altstem ook moeiteloos in hogere regionen kan verkeren, besloot de veelzijdige  en zeer begaafde organist het concert met een leuke, frisse improvisatie ...... Hiermee benadrukte hij nogmaals hoe kleurrijk en stijlvol dit concert was. Het zoontje van Els Kal, een baby van nauwelijks drie maanden oud, was ook bij het concert aanwezig. Onder het toeziend oog van zijn trotse vader was de kleine vlak naast het orgel. Als Mozes in het ,,biezenkistje" overleefde hij daar de golvende orgelklanken. Hij sluimerde rustig door zonder een kik te geven. Alleen bij het hem inmiddels zo bekende stemgeluid van zijn moeder liet hij tevreden wat knorrende geluidjes horen"

Frans Visser , Tesselse Courant, september 1993
***

Zondagmiddag concert bij St.Muziekkring Eemland samen met het Kodàly Trio.

'Soesterberg - Zondagmiddag gaf het Kodàly Trio met zangeres Elsa Kal acte de presence ....en maakte meteen de hooggespannen verwachtingen waar...., dit ensemble was een doorslaand succes.

'De Cinq Mélodies Populaires Grecques Van Maurice Ravel werden door Elsa Kal prachtig ingezet. Ragzuiver passeerde zij de complexe passages. In de gedeeltes waar zij het zonder de begeleiding van de piano moest doen, zoals Ravel dat ooit had voorgeschreven, bleef zij de toonhoogte perfect vasthouden.
Van Ervin Schulhoff werden na de pauze Liederen en Dansen uit Tešín ten gehore gebracht. Elsa kal zong deze liederen in het Tsjechisch, wat een extra moeilijkheidsfactor met zich meebracht.Om het een en ander toch wat begrijpelijker te maken,...vertelde zij waar het over handelde....,... ronduit mooie muziek die door Dijkstra (klarinetist) voor trio was gearrangeerd.
De werken die tijdens dit concert werden gespeeld zijn onbekend ...,en daarin schuilt een groot deel van de charme....
Met dit ensemble heeft de St.Muziekkring wederom raak geschoten.

Soest Nu 1-12-1999

Kasteelconcert in Kasteel Hoekelum in Ede.

Recital door Elsa Kal ( mezzosopraan ), Hans Adolfsen ( piano) en Miriam van Dixhoorn (altviool).

'Elsa Kal zingt met expressie '

....,dat Elsa een warme expressieve stem heeft, over een goede voordracht beschikt en bovendien de nodige flair en podiumuitstraling in huis heeft. Goed op dreef was de zangeres bij werk uit 'Banalités' van Poulenc. De buigingen en uithalen die bij deze muziek horen paste ze goed gedoseerd toe. En daardoor kreeg een chanson als 'Hotel' een zalig zwoel sfeertje. Op haar best was ze bij songs van Ives. 'The Children's Hour', 'The Cage' en 'The circus Band', het waren stuk voor stuk met veel overtuigingskracht gezongen miniaturen'.
De Gelderlander, 1993
 ***

Optreden bij de Vereniging Inner Wheel Nederland, afd. Amsterdam, 1991